Kommunikationsforum 28/1-13

Skrevet

Kommunikationsforum 28/1-13

Anmeldelse af bogen ‘Vi er bedst, når vi er glade’

28. januar 2013

Af Merethe Eckhardt, ledelseskonsulent

 

Mange af os ved det godt – nu har Mikael Kamber skrevet en bog om det. Vi er bedst, når vi er glade, hedder den. Bogen kombinerer på fornøjelig vis ledelsesbetragtninger med konkrete og personlige råd og tips til, hvordan vi bliver mere bevidste om, hvad vi er gode til. Og gøre mere af det. 

Bogens tese er, at virksomheder får gladere medarbejdere, som giver bedre værdi på bundlinien og større faglighed, hvis det lykkes at skabe en ja-kultur. Ja-kulturen skabes via kommunikation, fokus og tillid og står på et fundament af mening. Hvis ikke alle elementer er tilstede, er det vanskeligt at opnå den rigtige ja-kultur. Gennem kapitler i bogen demonstrerer Kamber tesens enkelte elementer og giver eksempel på eksempel på forskeres resultater, som bakker op omkring hovedbudskabet og de tilhørende elementer. Om hvordan følelser smitter, og om hvad der adskiller mennesker, der ser muligheder i stedet for problemer fra dem, der har det omvendt. Om styrken ved at tænke uden at tænke, og om hvor kraftfuld intuition er. Om hvorfor der skal mindst 3 positive udsagn til at opveje et negativt. Om måske-fælden som kan sinke driften og i værste fald stække hele virksomheden. Kamber fortæller, at aktiviteten i venstre side af de tibetanske munkes frontallapper ligger i de højeste niveauer, der nogensinde er målt, at hjerneforskere binder det sammen med evnen til at føle empati og glæde og om, at fænomener som lykke ikke skal ses som en flygtig følelse eller et fastlagt setpoint, men som en evne. En evne der kan trænes, udvikles og formes.

Tillid er det nye guld, lyder parolen. Den kommer ikke af sig selv og er slet ikke for nybegyndere. Men den kan opdyrkes og trænes og vil bringe glade og motiverede medarbejdere i kølvandet. Til gavn for både medarbejderne og virksomheden. Offentlige virksomheder får et særligt tip med på vejen: Pas på ikke at falde i en nul-fejlskultur, lyder rådet. Det bakkes straks op af et konkret eksempel fra politiet som illustration af, at man også indenfor det offentlige, kan arbejde med tillid.

Bogen krydres af cases fra virksomheder og interview. Der er et par af dem, som er så tilpas korte, at de har svært ved alene at illustrere pointerne. Men når det er sagt, så er bogen skrevet let forståeligt, meget tydeligt og med masser af konkrete og håndfaste pointer, der bakkes op af forskning. Det starter med dig selv siger Kamber. Og når du har læst om Lykkehånden – gode råd fra mormor i bogens sidst kapitel, så ved du, hvad du skal arbejde med for at blive den bedste udgave af dig selv.

Det skal bemærkes, at Merethe Eckhardt er tidligere kollega fra DR med Mikael Kamber.

Se den originale anmeldelse i Kommunikationsforum her

 

Dine kommentarer

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>