Nyheder

5 stjerner i Berlingske

Skrevet af den 24. Apr, 2013 i Anmeldelser, Nyheder | 0 kommentarer

“Vi er bedst, når vi er glade” er en bog, som er fyldt med positive vibrationer, og som skal læses af alle, der gerne vil skabe lidt bedre rammer for sig selv og kollegerne”, skriver Henrik Ørholst blandt andet i sin anmeldelse i Berlingske 21/4-13 og giver bogen 5 stjerner.

Læs hele anmeldelsen her:

 

Smid fortiden på lossepladsen

Anmeldelse. Arbejdsglæde skaber resultater for både medarbejderne og virksomheden, fremgår det af ny bog.

Vi er bedst, når vi er glade Mikael Kamber Gyldendal Business 175 sider pris 299, 95 kroner. 5 stjerner ud af 6af HENRIK ØRHOLST ANMELDER

Læseren bliver i godt humør af Mikael Kambers bog »Vi er bedst, når vi er glade«. Forfatteren er studievært på TV2 og har brugt fritiden på at skrive en bog om ledelse. Det er ikke en tung bog, men den er let og elegant på samme måde som en perfekt afkølet Pepsi Max. Og i modsætning til konsulenter, der skriver bøger om ledelse, har han selv prøvet at sidde i hjørnekontoret og andre ledende roller. Det giver bogen en vis tyngde.

I det første kapitel fortæller han om faren, som også bliver takket i slutningen af bogen. Faren var sadelmager, og der var godt gang i butikken indtil engang i slutningen af 1970erne, hvor han begyndte at kede sig. Der skulle ske noget. Der var brug for et sceneskift. Hele værkstedet blev kørt på lossepladsen og smadret af Kamber Senior. På den måde havde han passeret »the point of no return«.
Mærk gnisten 
I stedet kastede han sig over en ny karriere som handelsmand og meget andet. Noget, som kun var sket, fordi han fik skiftet spor.
Han satte mange nye initiativer i gang. Noget som aldrig ville være sket, hvis ikke han havde kørt fortiden på lossepladsen.
»Positive følelser som glæde og begejstring er det brændstof, der gør en vild og nysgerrig nok til at gøre andet end det, som alle andre gør. Han gjorde det rigtige, da han sagde stop.
Den dag man ikke kan mærke gnisten i sig, skal man gøre noget ved det,« skriver Mikael Kamber.
Et klart budskab og her er kimen lagt til, at det bliver en bog, som kommer i flere oplag.
Det fortjener bogen. Dog ikke som den tunge bog, der indgår i pensum på universiteterne.
Her er den for letbenet. Med andre ord. Målgruppen for bogen er mere afdelingssygeplejersken i Vejle, end det er topcheferne på Esplanaden, hvor man netop har løsnet slipset for at signalere, at man ikke er en tung og gammeldags organisation, hvor det er vigtigt at holde fast i konventionerne.Spændende historier

 
Der er meget læsestof i de knap 200 sider.
Mikael Kamber holder sig til traditionelle eksempler med Apple og Irma/ Alfred Josefsen i spidsen. De historier er fortalt mange gange, men det gør dem ikke forkerte. Det er forfriskende at læse om Simon Sinek fra New York, som har skrevet en berømt bog »Start with af Why« ( Start med at stille spørgsmålet – hvorfor?). Han er tilsvarende begejstret for Apple. Dog har han ved flere lejligheder udtrykt skepsis over, om det vil være muligt at fastholde magien, efter at den tidligere COO under Steve Jobs, Tim Cook, har overtaget rorpinden i en af verdens mest værdifulde virksomheder.Bogens budskab kan koges ned til få ord; der skal skabes glæde og begejstring, så er den hjemme. Så er bundlinjens sorte farve næsten sikker.Kilderne er i orden. Det er dokumenteret, at mennesker, der er positive, lever længere end dem, som ser mørkt på tilværelsen. Det bliver dokumenteret gennem populære bøger om hjernen. Det er kendte budskaber, men ikke forkerte eller forældet på nogen måder. Der kan være nogen, som kalder det for lommefilosofi og pop. Men hvis målgruppen er den almindelige mellemleder, er budskabet klart og helt rigtigt.

Engagement frem for PowerPoints

Bogens mest interessante sider sætter fingeren på tunge organisationers processer med et stort bureaukrati, hvor beslutningen først kan træffes, når der er udarbejdet uddybende rapporter, som belyser alle tænkelige vinker og konsekvenser af en beslutning.Her titter Steven Jobs frem igen, han gad ikke PowerPoints. Han ville have engagement og folk, som kan smide tingene på bordet og ikke gennem sig bag flotte PowerPoints præsentationer fyldt med animationer og filmklip fra Youtube.

»Vi er bedst, når vi er glade« er en bog, som er fyldt med positive vibrationer og skal læses af alle, der gerne vil skabe lidt bedre rammer for sig selv og kollegaerne. Men dem, som burde læse bogen først – toplederne og politikerne – vil foretrække andet litteratur.

Men den kan også læses som underholdning.
Mikael Kamber er en fremragende skribent, og alene sproget gør hele bogen til mere end bare en gennemsnitning populær ledelsesbog.

6 stjerner i tidskriftet “Markedsføring”

Skrevet af den 2. Mar, 2013 i Anmeldelser, Nyheder | 0 kommentarer

“Det er en velunderbygget, professionel, konkret men også en personlig bog, og Kamber får hurtigt pejlet os ind på, hvorfor glæde gør mennesker i stand til at præstere hurtigere, sikrere og med større succes, hvis vi træner, leder og anvender følelsen rigtigt”, skriver Liv Thøger blandt andet i tidsskriftet “Markedsføring” 19. februar 2013, hvor “Vi er bedst, når vi er glade” får 6 ud af 6 “M’er”.

Læs hele anmeldelsen her: Anmeldelse

 

 

Interview i Go Aften Danmark på TV2

Skrevet af den 6. Feb, 2013 i Nyheder | 0 kommentarer

Se lige Go Aften Danmark – Michele Bellaiche og jeg taler om min bog “Vi er bedst, når vi er glade”, og det er faktisk lige til at blive glad af!

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-64080339:tvvært-vi-er-bedre-når-vi-er-glade.html?

 

Nu er bogen udkommet!

Skrevet af den 5. Feb, 2013 i Nyheder | 0 kommentarer

Nu er bogen udkommet!

Så er  ”Vi er bedst, når vi er glade” på gaden. Min første bog, skøn følelse!
Jeg fortæller om den i GO AFTEN DANMARK på TV2 i aften kl cirka 18.30.

Og se også linkene – TV2 Finans fra i morges. Og fra TV2 Syd (TV2′s regionale station i Syd- og Sønderjylland, min gode gamle hjemstavn) fra i aftes. Du kan se interviewet 9 min 20 sek inde i linket.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-64080339:tvvært-vi-er-bedre-når-vi-er-glade.html

http://www.tvsyd.dk/arkiv/1930 (Linket virker i begrænset tid)

 

Over 500 medlemmer på 4 dage!

Skrevet af den 27. Jan, 2013 i Nyheder | 0 kommentarer

Over 500 medlemmer på 4 dage!

For fire dage siden startede jeg LinkedIn-gruppen “Vi er bedst, når vi glade”. Nu har den allerede rundet 500 medlemmer. Det er fantastisk at mærke den interesse, der er for emnet!

Gruppen er et frit diskussionsforum om, hvordan man skaber positiv kultur. I første omgang håber jeg, at gruppens medlemmer vil skrive deres ærlige mening, når de har læst bogen. Og fremadrettet vil jeg rigtig gerne brug gruppen til at diskutere cases og eksempler:

Eksempler på virksomheder og organisationer, der bevidst har arbejdet med at skabe en positiv kultur – og måske ligefrem har ændret en negativ kultur til en positiv? Hvad satte dem i gang? Hvilke værktøjer brugte de? Hvilke tiltag satte de i gang? Hvad var forhindringerne? Hvad er resultaterne?

Hvis du ikke allerede er medlem af gruppen, håber jeg, at du har fået lyst til at blive det.

 

Bogen udkommer den 5. februar

Skrevet af den 20. Jan, 2013 i Nyheder | 0 kommentarer

Bogen udkommer den 5. februar

“Vi er bedst, når vi er glade” udkommer på Gyldendal Business tirsdag den 5. februar. Det er min første bog. Er meget spændt!

Her på siden vil jeg løbende lægge nyt ud om bogen og mine foredrag – og jeg glæder mig især til at debattere et af verdens mest interessante emner med dig:

Hvordan man får positiv energi til at smitte.